درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
مطالب اینترنتی



مفیدستان:

غسل ارتماسی زمانی است که بدن را به یکباره به نیت غسل کردن در آب فرو می بریم. در این غسل ترتیب وجود ندارد اما تمام نقاط بدن باید خیس شود.

غسل کردن به دو روش ترتیبی و ارتماسی انجام می شود. لازم به ذکر است کسی که روزه است در طول زمان روزه داری نمی تواند غسل ارتماسی انجام دهد.

مراحل انجام غسل ارتماسی در استخر

بعد از تمیز کردن بدن و برطرف کردن نجاست مراحل اصلى غسل ارتماسی (جنابت یا غیر جنابت) به ترتیب زیر است:

در غسل ارتماسی باید بعد از نیت، یک مرتبه در آب فرو بروید به طوری که آب همه بدن شما را در یک زمان فرا بگیرد و اگر لباس زیر (مثل شورت) پوشیده اید، قسمت هایی که به بدن چسبیده (مثل دور کمر) را باید از بدن دور کنید تا آب همزمان به زیر آن نقاط هم برسد و نیز کف پاها را هم باید به نیت غسل همزمان بشویید.


غسل ارتماسی زیر دوش

این نوع از غسل می بایست حتما در استخر و حوض و مانند آن باشد بنابراین زیر دوش حمام یا با شیلنگ آب نمی توان غسل ارتماسی انجام داد.

در چه صورتی غسل ارتماسی صحیح است؟

  • در غسل ارتماسى اگر به نیت غسل ارتماسى بدن به تدریج در آب فرو رود تا تمام آن زیر آب قرار بگیرد غسل، صحیح است و احتیاط آن است که فرد یک دفعه زیر آب برود.

آیت الله بهجت:

احتیاط آن است که از اول فرو رفتن در آب، نیت غسل کردن را داشته باشد به آن چه غسل ارتماسى با آن محقق و تمام می شود و أظهر کفایت نیت در حال فرو رفتن مجموع بدن در آب است.

آیات عظام گلپایگانى، خوئى، تبریزى، صافى، زنجانى:

در غسل ارتماسى باید در یک آن، آب تمام بدن را فرا بگیرد، پس اگر به نیت غسل ارتماسى در آب فرو رود چنانچه پاى او روى زمین باشد باید از زمین بلند کند.

آیات عظام اراکى، فاضل:

در غسل ارتماسى باید آب در یک آن، تمام بدن را بگیرد، پس اگر به نیت غسل ارتماسى یک باره یا به تدریج در آب فرو رود تا تمام بدن زیر آب رود غسل او صحیح است.

آیت الله سیستانى:

غسل ارتماسى به دو نحو انجام مى‏ گیرد: دفعى و تدریجى. در غسل ارتماسى دفعى، باید در یک آن، آب تمام بدن را فرا بگیرد، ولى معتبر نیست که قبل از شروع در غسل تمام بدن بیرون آب باشد بلکه اگر مقدارى از آن بیرون باشد و به نیت غسل در آب فرو رود کفایت مى ‏کند. در غسل ارتماسى تدریجى باید بدن را به نیت غسل تدریجاً با حفظ وحدت عرفى در آب فرو بَرَد و در این قسم لازم است که هر عضو قبل از غسل دادن آن بیرون آب باشد.

آیت الله مکارم شیرازی:

غسل ارتماسى آن است که بعد از نیت، تمام بدن را یک دفعه یا به تدریج در آب فرو مى ‏برد، خواه در مثل حوض و استخر باشد و یا زیر آبشارى که آب آن یک مرتبه تمام بدن را فرا مى‏ گیرد، اما غسل ارتماسى زیر دوش معمولى ممکن نیست.

  • در غسل ارتماسى اگر همه بدن زیر آب باشد و بعد از نیت غسل، بدن را در زیر آب حرکت دهد غسل او صحیح است.

آیت الله اراکى:

اگر نیت غسل کند، کفایت مى‏کند و نیازى به حرکت دادن بدن نمى‏باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی:

احتیاط مستحب این است که بیشتر بدن خارج از آب باشد و پس از نیت زیر آب رود.

آیت الله گلپایگانى:

در غسل ارتماسى لازم نیست موقعى نیت کند که مقدارى از بدن بیرون آب باشد بلکه اگر در حالتى که تمام بدن زیر آب باشد، نیت کند و بدن را حرکت دهد، کافى است.

آیات عظام خوئى و تبریزى:

در غسل ارتماسى بنا بر احتیاط واجب باید موقعى نیت کند که مقدارى از بدن بیرون آب باشد.

آیت الله زنجانى:

در غسل ارتماسى بنا بر احتیاط مستحب موقعى نیت کند که مقدارى از بدن بیرون از آب باشد و اگر در هنگامى که در آب قرار گرفته به قصد غسل ارتماسى بدن را حرکت دهد تا آب جدیدى به بدن برسد یا به حرکت خودِ آب، آب جدیدى به بدن برسد و نیت غسل ارتماسى کند کفایت مى‏کند، هر چند خلاف احتیاط استحبابى است.

آیت الله مکارم شیرازی:

هرگاه مقدارى از بدن بیرون آب باشد و نیت غسل ارتماسى کند و در آب فرو رود کافى است، اما اگر تمام بدن زیر آب باشد و آن را تکان دهد مشکل است.

آیت الله صافى:

در غسل ارتماسى احتیاط این است که موقعى نیت کند که مقدارى از بدن بیرون آب باشد.

غسل ارتماسی با مایو

همه مراجع:

اگر آب یكباره تمام بدن را فرا بگیرد، غسل صحیح است.

امام خمینی:

اگر مایو مانع رسیدن آب به بدن نباشد، غسل صحیح است، اما اگر مانع باشد غسل باطل می باشد. البته در صورت چسبان بودن مایو به بدن و در صورتی که جنسش به گونه ای باشد که مانع رسیدن آب به بدن باشد، می توان با جدا کردن مایو از بدن، آب را به تدریج به همه نقاط بدن رساند یا زیر آب رفت و بعد از نیت غسل، بدن را حرکت داد.

نرسیدن آب به جایی از بدن در غسل ارتماسی

آیت الله مکارم شیرازی:

اگر بعد از غسل بفهمد به مقداری از بدن آب نرسیده، چه جای آن را بداند یا نداند باید دوباره غسل كند.

آیت الله زنجانی:

بنابراحتیاط مستحب دوباره غسل كند؛ ولی بنابر أقوی تمام یا قسمتی از سر و گردن را که می داند شسته است، لازم نیست دوباره بشوید.

آیت الله بهجت:

اگر بلافاصله بعد از غسل بفهمد كه به جایی از بدن آب نرسیده، اگر جای آن را بداند، شستن همان مقدار كافی است و اگر جای آن را نداند یا بعد از مدتی متوجه شود، باید دوباره غسل كند.

غسل ارتماسی با بدن خیس

این نوع غسل با بدن خیس هیچ اشکالی ندارد و انسان می تواند بعد از شستشوی بدن غسل کند.

غسل ارتماسی در دریا

در آب دریا هم می توان غسل ترتیبی انجام داد و هم غسل ارتماسی ضمن اینکه با آب دریا می توان لباس و امثال آن را نیز تطهیر کرد.

مسائل اختصاصی غسل ارتماسی

آیت الله مكارم شیرازی:

در این غسل باید پاها را نیز از زمین بلند كند تا آب به زیر آن برسد.

آیت الله سبحانی:

هرگاه کسی روزه خود را عمداً باطل کرد، اگر در روز غسل ارتماسی کند غسل او اشکال دارد.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

مطلب غسل ارتماسی چیست؟ (در استخر، زیر دوش و دریا و با بدن خیس) در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :غسل ارتماسی چیست؟ (در استخر، زیر دوش و دریا و با بدن خیس)
http://mofidestan.ir/%d8%ba%d8%b3%d9%84-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%b1%d8%8c-%d8%b2%db%8c%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b4-%d9%88-%d8%af/



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر